Kateketisk profil: Philip Geister
Läs lite teologi eller filosofi!
BILD: Newmaninstitutet
Jag bor i Uppsala och mitt emot kyrkan dit jag och familjen går varje söndag står ett stort vitt hus, en skolbyggnad – Newmaninstitutet. Det är en katolsk högskola som funnits sedan 2001, i nästan 25 år. På andra våningen möter jag rektorn, jesuitpater Philip Geister. Han bjuder på kaffe på sitt kontor. Jag vill fråga om hans väg hit och om vad som är meningen med en katolsk högskola i Uppsala, Sveriges högskoletätaste stad, men först vill pater Philip tala om en annan sak.
- Finns det något intresse från dina läsare att kanske gå en kurs här på Newman?
BILD: Newmaninstitutet
Innan man grundade Newmaninstitutet hade katolska röster höjts om att det fanns en längtan efter ett katolskt lärosäte, men till största delen är studenterna inte alls katoliker. De kommer från andra samfund eller andra sammanhang.
Vi talar om att kateketer i andra länder ofta behöver vara välutbildade. Nyligen berättade en kateket från Åkersberga för mig att hon läst tre år vid högskola i Irak för att kunna vara kateket. I Sverige har vi inte de förutsättningarna. Kateketerna är strävsamma frivilliga som på sin fritid vittnar om sin tro och lär ut den till barn, unga och vuxna. De kanske inte har möjlighet eller tid att plugga teologi eller filosofi?
- Men, det kanske de visst har, säger pater Philip, man kan läsa A-kursen på distans – den skulle ge dem så mycket. Vår syn på meningen med en katolsk högskola ligger så nära synen på katekes som något som har med personlig utveckling att göra. Att läsa lite teologi eller filosofi gör oss till personer med möjlighet att fundera över tron, förstå den bättre, ställa frågor till den och söka svar.
Kanske kunde fler kateketer ha nytta och glädje av att studera på Newmaninstitutet? Men har de tid?
- Om du är en trädgårdsmästare, förklarar pater Philip, då vill du utbilda dig så att du kan sköta en trädgård så bra som möjligt utifrån den kunskap som finns just nu. Så är det väl också med kateketer? De vill väl hålla sig uppdaterade? De vill väl vara kompetenta? Det handlar om vad man vill prioritera.
Vi samtalar om meningen med teologisk forskning och utbildning. Kanske ser man ibland tron på Gud som ett färdigt koncept att lära sig utantill. Alla frågor har redan fått svar som vi nu kan lära oss att upprepa. Är det katekes? Pater Philip säger att den teologiska reflektionen, forskningen, märker vår tids frågor och de kunskaper vi nu har i en rad ämnen och hur detta kan fortsätta att utveckla reflektionen kring tron och trons resurser i vår tid. Förståelsen för olika aspekter ökar och tron är inte en isolerad faktor.
- Vi vill hjälpa människor att bli mer av reflekterande personer, som vågar ställa frågor, som vill söka efter svar. Som inte är rädda för bildade samtal. Det handlar om självförtroende också. Den som läst lite teologi eller filosofi får mer kött på benen i många sammanhang, inte minst i undervisningen, i katekesen.
Philip Geister växte upp i norra Tyskland och det var i tonåren, när kyrkoherden var bortrest som han mötte en präst (kyrkoherdens vikarie) som talade och samtalade med honom på ett sätt som gjorde stort intryck. Plötsligt var tron relevant här och nu och hade med Philips eget liv att göra. Det fick honom att fundera över sin kallelse.
När pater Philip kom till Sverige visste han inte riktigt vilken inriktning hans liv skulle få. Skulle det bli pastoral tjänst eller i akademien? Han skrev sin avhandling vid Uppsala universitet men behövde åka utomlands en del eftersom den typen av reflektioner han ville göra inte var helt vanliga i Sverige. Kanske var denna erfarenhet viktig när Newmaninstitutet grundades, att det behövdes rum för den katolska traditionens sätt att ta sig ann trons frågor.
Efter snart 25 år i Sverige känns det som om många pusselbitar finns på plats. Idag är man en välfungerande katolsk högskola med ambition att vara en samtalspartner med samtid och samhälle. Och så vill man växa.
TEXT: Jim Lagerlöf