Den gode herdens katekes – en bakgrund

Under Kateketens dag den 20 september 2025 i Göteborg kommer Ann Garrido att introducera den Den gode herdens katekes. Här ges en kort bakgrund till denna vackra katekes.

Den gode herdens katekes (Catechesis of the Good Shepherd på engelska) är en speciell katekes för barn i åldrarna 0 till 12 år, baserad på Maria Montessoris pedagogik. Hon var en katolsk läkare och pedagog som revolutionerade barnundervisningen i början av 1900-talet. Den gode herdens katekes skapar ett heligt, praktiskt rum för barn, kallat ett atrium, där barn kan utforska Bibelns och liturgins rikedom på ett sätt som är anpassat till deras utvecklingsnivå. Kateketen inbjuds att sitta bredvid barnen och lära tillsammans med dem, snarare än att inta rollen som en "vis person på scenen". I denna förkortade artikel ger Ann Garrido, ansvarig för Masterutbildningen av Den gode Herdens katekes i Thomas av Aquinas institut i Missouri, en bakgrund till denna pedagogik.

Den gode herdens katekes har idag spridit sig över hela världen.  Ann Garrido har varit kateket inom Den gode herdens katekes i nästan 30 år. För närvarande arbetar hon som kateket med 3–6-åriga barn i sin församling i Decatur, Georgia.

- Det är något av det som givit mig mest glädje livet. Varje vecka lär jag mig något nytt tillsammans med barnen!

Historisk bakgrund

Ursprunget till Den gode herdens katekes finns i Rom för över 50 år sedan, där den grundades av två italienska lekmän: Sofia Cavalletti, forskare i forntida språk, och Gianna Gobbi, tidigare assistent till Maria Montessori. Cavalletti blev fascinerad av barns andliga potential när hon hjälpte ett barn att förbereda sig för sakramenten. Gobbi introducerade henne till Montessoris pedagogik. Tillsammans skapade de ett partnerskap som kombinerade teologisk kunskap och barnpsykologi.

I Cavallettis hem nära Piazza Navona skapade de ett atrium – inspirerat av kyrkohistoriens mötesplats mellan gudstjänstrum och vardagsliv – för att hjälpa barn att delta fullt i kyrkans liturgi. Miljön var utformad enligt Montessori-principer och fylld med praktiska material: modeller av kyrkans föremål, dioramor, bibelfigurer, kartor, tidslinjer och bönkort. Material som inte väckte reflektion togs bort. Genom åren såg de vilka teman som särskilt fångade barnen.

Sofia Cavaletti  utveklade Den gode herdens katekes (1917-2011)

På 1970-talet började Cavalletti publicera sina iakttagelser, och boken The Religious Potential of the Child (1979) spred metoden internationellt. Namnet Den gode herdens katekes kom från en mexikansk biskop, inspirerad av att barn i många kulturer drogs till bilden av Kristus som den gode herden.
Metoden växte snabbt i USA, först i Montessori-skolor och senare i församlingar och hemundervisningsgrupper. Sedan 1984 erbjuds utbildningar i tre nivåer för kateketer, riktade till barn 3–6, 6–9 och 9–12 år.

Fem utmärkande drag

  1. Synen på barnet – Barnet ses inte som en tom tavla utan som någon som redan har en relation till Gud. Katekesens roll är att ge språk och utrymme för att relationen ska växa. Barnens frågor styr innehållet.
  2. Vuxnas roll – Den vuxne fungerar som medlyssnare och andlig vägledare, som hjälper barnet att möta Gud och sedan drar sig tillbaka så mötet får ske fritt.
  3. Uppmärksamhet på miljön – Atriummet är medvetet skapat som ett andligt rum, inte ett klassrum, eftersom barn tar in mycket genom miljön runt sig.
  4. Utåtgående spiral – Kärnteman (inkarnationen, Guds rike, påskmysteriet, dopet, nattvarden) återkommer varje år med ökande djup.
  5. Fokus på det väsentliga – Onödiga element rensas bort; bara det som barnen visat vara viktigt för deras tro får plats.

Välsignelser och utmaningar

Metoden uppskattas för sin teologiska förankring och respekt för barnets utveckling. Många vuxna som går utbildningen upplever att deras egen tro fördjupas. Dessutom kan Den gode herdens katekes överbrygga klyftor inom kyrkan; den tilltalar både liberaler och konservativa. Deltagarna i utbildningskurserna i USA inkluderar till exempel både medlemmar från Opus Dei och den katolska karismatiska gemenskapen.

Utmaningarna är främst praktiska: att reservera ett eget rum (ett artrium), att kunna ta sig tid (två timmar per tillfälle rekommenderas) och framtagning av material. Detta kan vara svårt för församlingar med begränsade resurser.

Trots utmaningarna har Den gode herdens katekes unika värden som skulle kunna berika även katolska församlingar i Sverige.

   

Video om Den gode herdens katekes

Ann Garrido är direktör för masterprogrammet i Katekes av den gode herden vid Aquinas Institute of Theology i St. Louis, Missouri, och är medlem i utbildningskommittén för National Association for the Catechesis of the Good shepherd.

Artikeln är en översättning och förkortad version av The Faith of a Child: An increasingly popular approach to teaching young people the faith – av Ann Garrido. Översatt av Ulrika Erlandsson, KPN.